مذاکرات پلیس بد با پلیس خوب

گروه سیاسی: سفر دوره‌ای رکس تیلرسیون، وزیر خارجه آمریکا به اروپا در حال برگزاری است. برآیند اخبار منتشر شده درباره دیدارهای وزیر خارجه آمریکا نشان می‌دهد طرفین دست‌کم بر سر یک موضوع به توافق رسیده‌اند؛ آن هم این است که اروپایی‌ها با افزایش فشار بر ایران و راضی کردن تهران به انجام مذاکرات موشکی و محدود کردن برنامه دفاع موشکی ایران، شرط ترامپ برای عدم خروج از برجام را محقق کنند. به گزارش
«وطن امروز»، این بازی جدید 2 سوی آتلانتیک برای افزایش فشار بر ایران است. دولت آمریکا به عنوان پلیس بد و 3 کشور اروپایی به عنوان پلیس خوب می‌خواهند به بهانه حفظ برجام، امتیازات بیشتری از ایران بگیرند. آنها پس از به تعطیلی کشاندن بخش مهمی از برنامه هسته‌ای ایران، حالا روی مسائل امنیتی ایران تمرکز کرده و دنبال محدود کردن توان دفاعی ایران هستند. به همین منظور تیلرسون به اروپا رفته است تا هماهنگی‌های لازم برای انجام این سناریو را انجام دهد. او بعدازظهر دوشنبه با بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس دیدار کرد. او سپس به فرانسه رفت تا با ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز دیدار کند. قرار است تیلرسون در تور اروپایی خود به لهستان و سوییس نیز برود. البته بنا به برخی گزارشات، او شاید در این سفر به آلمان و ایتالیا نیز برود. موضوعی که هنور تایید نشده است.
اما در روز اول سفر تیلرسون به اروپا، گفته شد او با مقامات انگلیسی بر سر نحوه مواجهه با ایران و تغییر برجام به توافق رسیده است. همزمان با رایزنی‌های تیلرسون در اروپا، شبکه خبری بلومبرگ به نقل از یک دیپلمات سازمان ملل گزارش داد 3 کشور اروپایی حاضر در برجام، فشارهای خود به ایران برای انجام مذاکرات موشکی را شدت بخشیده‌اند.
بر اساس گزارش تسنیم، یک دیپلمات سازمان ملل متحد که خواست نامش پنهان بماند، به بلومبرگ گفته فرانسه، آلمان و انگلیس همگی به ایران گفته‌اند برای گفت‌وگو درباره مسائل موشکی خود پای میز مذاکره حاضر شود. این خبر در شرایطی منتشر شده که کشورهای اروپایی در روزهای گذشته فشارها بر برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را به منظور مجاب کردن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا جهت نگاه داشتن این کشور در توافق هسته‌ای با ایران شدت بخشیده‌اند. وبگاه شبکه خبری بلومبرگ نوشته دولت‌های اروپایی در پرتو تهدیدهای ترامپ برای خارج شدن آمریکا از برجام فشار بر برنامه موشکی ایران را راهی برای مجاب کردن ترامپ به ماندن در برجام می‌دانند. بلومبرگ نوشته مقام‌های فرانسه، آلمان و انگلیس در حال همکاری با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا بر سر رسیدن به راهکاری جهت مهار توسعه موشکی ایران هستند. انجام این کار می‌تواند به خریداری زمان برای حفظ توافق هسته‌ای کمک کند. بلومبرگ نوشته تمرکز بر موشک‌های بالستیک ایران آسان‌ترین کار برای سران کشورهای اروپایی جهت دست‌نخورده نگاه داشتن برجام است. در برجام اشاره‌ای به ممنوعیت اقدام علیه توسعه موشکی ایران نشده است. طبق این گزارش، توافقات آمریکا- اروپا برای تحدید برنامه موشکی ایران، لزوماً نیازمند مذاکره مجدد بر سر برجام که بشدت با مخالفت ایران، فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه و چین رو به رو شده، نیست. همزمان روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده مقام‌های آمریکایی و اروپایی از همین هفته آینده گفت‌وگوهای رسمی برای بررسی «نقایص» توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) را آغاز می‌کنند اما بعید است در ضرب‌الاجل رئیس‌جمهور آمریکا بتوانند آن را اصلاح کنند. به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، رکس تیلرسون روز دوشنبه به گروهی از خبرنگاران که با او در حال سفر بودند، گفت: «آمریکا با یک چارچوب زمانی برای عمل به آن چیزی که رئیس‌جمهور به دنبال آن است،


رو به رو است ولی ما نمی‌توانیم برای دیگران چارچوب زمانی تعیین کنیم». وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت دیپلمات‌های وزارت خارجه از هفته آینده برای گفت‌وگو درباره «ترتیبات جانبی» برجام به اروپا سفر کرده و با مقام‌های آلمان، فرانسه و انگلیس دیدار خواهند کرد. وی گفت: «روی همه این موارد به عنوان یک بسته کار می‌شود، چون در نهایت باید آن را به همین نحو مورد بررسی قرار دهیم». بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس ساعاتی قبل‌تر گفته بود او همراه با وزرای خارجه کشورهای فرانسه و آلمان در یک نشست قبل‌تر با تیلرسون به توافق رسیده‌اند که لازم است اروپا اقدامات ایران در زمینه موشکی را مورد بررسی‌های بیشتر قرار دهد. وزیر خارجه انگلیس تصریح کرد کشورهای اتحادیه اروپایی تا زمانی که این اقدامات به موازات برجام انجام شود و لطمه‌ای به بنیان‌های آن نزند با آمریکایی‌ها همراه هستند.
 انگلیس بله داد
گویا مذاکرات رکس تیلرسون با بوریس جانسون به نتایج مطلوبی برای طرفین انجامیده است، چرا که وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با وزیر خارجه انگلیس از تشکیل کارگروه مشترک با انگلیس برای بررسی نواقص برجام خبر داد. تیلرسون در این باره گفت وی شاهد پیشرفت در حمایت اروپایی‌ها از مجازات‌های سخت جدید علیه ایران است که مانع از آن می‌شود که آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شود. تیلرسون پس از دیدار با ترزا می نخست‌وزیر انگلیس، مارک سدویل مشاور امنیت ملی و بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس گفت آنها موافقت کردند کارگروهی از کارشناسان را تشکیل دهند تا نواقص توافق‌ هسته‌ای سال 2015 را که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داده است بدون برطرف کردن آنها از این توافق کناره‌گیری خواهد کرد، برطرف کنند. تیلرسون پس از دیدار با جانسون در جمع خبرنگاران گفت: معتقدم دیدگاه مشترکی میان 3 کشور اروپایی وجود دارد که برخی زمینه‌ها [از توافق هسته‌ای] و برخی زمینه‌ها از رفتار ایران باید مورد بررسی قرار بگیرد.  تیلرسون در سخنان خود بر نگرانی‌ها در زمینه برنامه موشک‌های بالستیک ایران که توسط توافق هسته‌ای پوشش داده نشده و بندهایی از توافق هسته‌ای که به ایران اجازه خواهد داد بتدریج پیشبرد برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرد تاکید کرد. وزیر خارجه آمریکا افزود: اعضای این کارگروه هفته آینده با یکدیگر دیدار خواهند کرد تا درباره چگونگی رسیدگی به نواقص توافق هسته‌ای مذاکره کنند که این موضوع می‌تواند از طریق یک توافقنامه جانبی یا مکانیزمی که نگرانی‌های ما را پاسخ دهد، باشد. جانسون نیز گفت: انگلیس متعهد است هر آنچه را که می‌تواند با شرکای خود به صورت دسته جمعی برای محدود کردن این فعالیت‌ها باشد انجام داده و تفاوت بزرگی را ایجاد کند. ما معتقدیم می‌توانیم این کار را با یکدیگر انجام دهیم. البته وی تاکید کرد: این مهم است که ما این کار را به موازات انجام داده و پایه‌های توافق هسته‌ای با ایران را از بین نبریم. وزیر خارجه انگلیس همچنین اعلام کرد گفت‌وگوهای پرباری با وزیر خارجه آمریکا درباره ایران داشته است.